Voelt het gek, opschepperig of oneerlijk om je eenmanszaak groter te laten lijken? Grote kans dat je een starter bent, en onzeker bovendien. Als je door de vragen in Ben je een IK of een WIJ? tot de conclusie kwam dat je een WIJ bent (of wordt), dan heb je des te meer reden om meteen op de wij-vorm over te stappen. Nu al. Fuck de onzekerheid. Je hebt alles nodig om van dat vermaledijde 'ik-heb-een-bedrijfje-gevoel' af te komen, en zo'n keus helpt je daarbij. Neem jezelf serieus. Je bent een … [Lees meer...]
Over ons-onzin
Wat doe je met je 'over ons'-pagina? Dat hangt ervan af of je jouw bedrijf presenteert als een IK of als een WIJ. Consequent zijn is het belangrijkste: in al je communicatie. De meest gemaakte fout die ik tegenkom daarin is een 'over ons' bij een IK-bedrijf. Dat hoort dan toch een 'over mij' te zijn? Andersom: op een échte Over Ons (van een WIJ-bedrijf dus) horen geen teksten als 'Ik heb mijn opleiding voltooid aan…'. Sla gewoon de hele pagina over als je er nog niet uit bent: … [Lees meer...]
What’s in it for me?
Je website moet zijn geld opbrengen. Je concentreert je dus op wervende tekst, die je klanten verleidt. En op een goeie structuur, zodat je klant actie onderneemt: je artikel koopt of contact zoekt. What's in it for me gaat immers over jouw opbrengst? Mis. Het gaat altijd om je klant. Die wil binnen een paar seconden weten wat jij HEM gaat opbrengen. Jouw opbrengst zal hem een zorg zijn. Binnen die paar seconden is hij nog niet geïnteresseerd in al jouw jaren ervaring, jouw scala van diensten … [Lees meer...]
Wie schrijft jouw persbericht?
Natuurlijk schrijf jij zelf je persbericht, of je besteedt het uit. Maar voor de lezer van de krant mag dat niet zichtbaar zijn. Voor je lezer is het immers geen persbericht, maar een artikel. Geschreven door een journalist of redacteur. Als jij dat effect kunt bereiken heb je voordeel van de gedachte 'het staat in de krant, dus is het waar'. Dat betekent iets heel belangrijks: je moet je in de schrijfstijl van de redactie verplaatsen. 'Wij openen onze nieuwe zaak op 3 november'… Dat … [Lees meer...]
Visie, missie en de hele meuk
Er is weinig saaiers dan webpagina's met de visie en de missie van het bedrijf. Installeer Google Analystics, en bekijk hoe weinig bezoekers die pagina bekijken. Bekijk ook of ze daarna wegklikken uit je site, of geïntrigeerd de rest bekijken of zelfs (jippie!) het contactformulier invullen… Juist. Meestal gebeurt het laatste niet. En dat verbaast me niet. Je visie is er voor JOU. Je missie ook. Voor je lezer, je aanstaande klant zijn ze heel erg belangrijk, maar dan moeten ze wel … [Lees meer...]
Verstoppertje spelen – je fantasieteam
Verschuil je je graag achter een niet-bestaand WIJ? Bij startende eenpitters is dat vaak een teken van onzekerheid. Ga gerust nog even door met WIJ, en werk ondertussen flink aan jezelf. Bekijk de boel over een jaar nog eens. Misschien heb je inmiddels zoveel zelfvertrouwen dat je durft te staan voor wat je biedt en bent, en neem je de beslissing om als IK verder te gaan. Een andere mogelijkheid, nu of straks, is jezelf als een IK te zien, met een ondersteunend team achter je (dat nu nog niet … [Lees meer...]
Kort, vet en groot!
Je hebt een websitebezoeker! En je hebt een paar seconden voor hij verdwijnt… Die bezoeker is vooral een zoeker: hij zoekt antwoord op een vraag, hulp bij een probleem. Hij had veel keus, want je barst van de concurrenten. Met goede SEO (bijvoorbeeld door zoekwoorden), heb je hem tot een lander gemaakt: hij koos jouw pagina, die stond lekker hoog in Google. Wat zonde van al die SEO-moeite (en budget!) als hij dan meteen weer weg is… Vergis je niet: die lander is nog steeds een zoeker, … [Lees meer...]
Heb jij al je perscontacten op een rijtje?
Een goede perscontactenlijst is onbetaalbaar… en je maakt hem door gewoon ergens te beginnen, en hem door de jaren heen op te bouwen. Bestudeer de colofons van de kranten, magazins en websites waarin je wilt publiceren, noteer contactgegevens (e-mail én telefoon) en maak een helder overzicht. Controleer het bij elk persbericht dat je stuurt nog even extra, en werk het bij. Wanneer je persoonlijk contact legt met een redactielid, journalist of fotograaf, noteer je dat ALTIJD in je overzicht … [Lees meer...]
Ben je een IK of een WIJ?
Er zijn niet veel bedrijven die de IK-vorm gebruiken als ze het over zichzelf hebben. Er zijn nog minder starters die dat doen. En als ze het doen, is meestal om de verkeerde redenen. Volg het stappenplan, en doe het beter! Probeer je voor te stellen waar je over vijf jaar wilt staan met je bedrijf. Heb je personeel, of juist bewust niet? Zijn er filialen? Of je nou voor groot-en-met-personeel kiest of juist niet: hangt jouw hele bedrijf aan jouw persoon? Zet jij jezelf neer als de … [Lees meer...]
Ook een site van neef Piet?
Teveel neef-Piet-sites zijn gemaakt op die ene manier die neef Piet beheerst… sinds de jaren negentig. Oubollig dus, maar vooral: technisch achterhaald. Slecht vindbaar via zoekmachines. Gebruiksonvriendelijk. Opvallend door knulligheid voor de gemiddelde bezoeker. Maar… het IS jouw eerste eigen site, het teken dat je nu echt 'in business' bent. Het is je kindje, en daarom vind je al snel alles mooi. Oplossing? Vraag neef Piet een Wordpress-site voor je te installeren. Dat kan-ie best leren… … [Lees meer...]
- 1
- 2
- 3
- …
- 5
- Volgende pagina »