Werkwoordwinkel

Wij geven je woorden die werken

  • schrijftraining
  • schrijftips & trucs
  • copywriting
  • content marketing
  • contact

Aanhalingstekens

28 december 2014 door Gabriella van der Linden

aanhalingstekens

Gebruik de dubbele aanhalingstekens alleen voor citaten! Een motto, een hele zin of zelfs een paar zinnen die letterlijk ooit zo gezegd of geschreven zijn. Dat kan dus ook in een weergave van een gesprek zijn (de directe rede), of bij de recensies van klanten op je website. EN VERDER NOOIT. In alle andere gevallen gebruik je enkele aanhalingstekens. Tenzij je erg oenig wilt overkomen natuurlijk.

Enkele aanhalingstekens gebruik voor ons doel als je in lopende tekst een nieuw woord wilt introduceren, iets uit het vakjargon bijvoorbeeld. Of in plaats van het woord ‘zogenaamd’. Nooit dubbel doen trouwens, dat laatste. Daarom leveren wij u er een zogenaamde ‘jacket’ bij… is FOUT.

Officieel mag je de enkele aanhalingstekens niet gebruiken voor citaten of directe rede, maar in de praktijk zie je het meer en meer… en vaak vind ik het mooier en helderder. Het roept in elk geval weinig weerstand op, terwijl ik de kriebels krijg van een benadrukt woord tussen dubbele aanhalingstekens!

Kijk ook even bij de links naar handige taalwebsites!

 

Categorie: schrijftips & trucs

Recente artikelen

  • Opschepper!
  • Over ons-onzin
  • What’s in it for me?
  • Wie schrijft jouw persbericht?
  • Visie, missie en de hele meuk
  • Verstoppertje spelen – je fantasieteam
  • Kort, vet en groot!
  • Heb jij al je perscontacten op een rijtje?
  • Ben je een IK of een WIJ?
  • Ook een site van neef Piet?
  • Structuur van je site
  • Specifiek rijmt op uniek
  • Je website is geen kaartenbak!
  • Webtaal is spreektaal
  • Ken jij de dubbele doelgroep van je persbericht?
  • Liever grammaticale klunzigheid!
  • Gooi jij geld weg?
  • De puntkomma: da’s géén dubbele punt!
  • Koppelverkoop van je persbericht?
  • Persbericht: gratis publiciteit?

Werkwoordwinkel helpt je aan woorden die werken

Met pakkende copywriting, slimme content marketing-abonnementen en de tips, trucs en training om het zelf te leren. Wil je jouw bedrijf ook zo onder de aandacht brengen? Kom eens praten.

Contactgegevens

Werkwoordwinkel
Zuiderparklaan 313
2574 GB Den Haag
Zuid-Holland, Nederland
06 43063388
KvK: 50831615
info@werkwoordwinkel.nl
werkwoordwinkel.nl

Copyright © 2023 · Werkwoordwinkel: voor woorden die werken