Een goede perscontactenlijst is onbetaalbaar… en je maakt hem door gewoon ergens te beginnen, en hem door de jaren heen op te bouwen.
Bestudeer de colofons van de kranten, magazins en websites waarin je wilt publiceren, noteer contactgegevens (e-mail én telefoon) en maak een helder overzicht. Controleer het bij elk persbericht dat je stuurt nog even extra, en werk het bij.
Wanneer je persoonlijk contact legt met een redactielid, journalist of fotograaf, noteer je dat ALTIJD in je overzicht – en het liefst zo gedetailleerd mogelijk. Misschien heb je die gegevens pas over twee jaar weer nodig, en dan pieker je je suf… ‘Ik heb iemand van die krant gesproken toen op dat feestje… hoe héét-ie ook alweer?’
Wissel je informatie uit met collega-ondernemers. Bel een redactielid eens op na plaatsing, om ze te bedanken, meteen een praatje te maken en het contact te versterken.
Een heel andere manier om perscontacten te verzamelen is gelegenheden te bezoeken waar je pers verwacht, met als enige doel contactleggen: speel detective en ga netwerken… goed voor je persberichten in de toekomst!