Of je deleteknop. Hoe dan ook: schrappen is belangrijk. Hoe korter je tekst, hoe groter de kans dat-ie pakkend en kernachtig is.
Ik ken niemand die kernachtige teksten uit zijn mouw schudt. Het kan dagen, zelf weken kosten om tot die ene geweldige zin te komen… Zelf werk ik het liefst vanuit een document waarop ik alle informatie verzamel die betrekking heeft op de nieuwe webpagina. Zinnen uit het kennismakingsgesprek met de ondernemer, eventuele interviewtjes met personeel, verslagje van bedrijfsbezoek… indien mogelijk de oude tekst, soms het LinkedIn-profiel, klantrecensies en de teksten die de ondernemer zelf al eerder opstelde.
Ik structureer al die onderdelen, knip en plak, vat samen en pak steeds van elke alinea de kern. Langzamerhand ontstaat een rode draad…
Al gummend blijft de betekenis over van wat ik wil zeggen. En pas dan kan ik gaan malen hoe ik die betekenis op een pakkende manier kan verwoorden… in een enkele zin.
Schrijven is schrappen.