Denk eens na over het belangrijkste doel van je website. Wil je er vooral klanten mee werven? Zorg dan dat ALLE inhoud dat doel ondersteunt… en minstens even belangrijk: zorg dat er NIETS het bereiken van dat doel tegenwerkt.
De meeste websitebezoekers lezen snel en scannend, en vaak met tegenzin. Pas als ze gegrepen worden, lezen ze meer. Een kleine groep leest dan alles. Maar wanneer jij je website ook als een soort interne kaartenbak gebruikt en er alle documenten in plaatst die handig zijn voor de bedrijfsvoering, vraag je om problemen.
In de eerste plaats wordt je website daardoor groter, onnodig duur… en meestal trager. Er zijn ingewikkelder structuren nodig wil het geheel voor de lezer nog overzichtelijk blijven… en eigenlijk moet die lezer niet teveel keuzes hoeven maken. Met een massa menu-items werk je dat tegen.
In de tweede plaats moet alles altijd in lijn zijn met de zorgvuldig opgebouwde sfeer van de website, de uitstraling van je bedrijf. Dat betekent dat je elk document moet nalopen, en moet lezen ‘door de bril’ van je bezoeker.
Al die achtergrondinformatie die je eerder van andere sites haalde… spreken die jouw lezer ook op de manier aan die jij gebruikt? Of wordt er bijvoorbeeld veel jargon gebruikt omdat het eigenlijk ooit voor een andere doelgroep geschreven is?
Een ander mooi voorbeeld vind je op sites van bedrijven die hun diensten aanbieden, en tegelijk naar personeel zoeken. De tab ‘Werken bij’ kan een mooie kans bieden om je bedrijf positief neer te zetten – maar ook het omgekeerde bewerkstelligen. Als je op de rest van je site de indruk vestigt van gedegen vakmanschap en bergen ervaring, staat het wat slordig om nauwelijks eisen aan je personeel te stellen in hun functieomschrijving. Of een heel laag salaris te bieden, waardoor de lezende klant ineens het gevoel krijgt dat je vooral met leerlingen werkt.
Gebruik je de website ook intern? Zorg dan voor een apart gedeelte achter een inlogknop. Of ga gewoon voor een andere online oplossing – die zijn er genoeg. Zo hou je de website helder!