Net als bij het verschil tussen eigenschappen (van jou of je product) en voordelen (voor je lezer), werkt jouw keuze voor een JIJ- of IK-tekst door op het emotionele niveau.
Spreek je lezer aan. Maak een JIJ-tekst. Desnoods een U-tekst. Maar nooit een IK-tekst of een WIJ-tekst: het gaat niet om jou. Wie meer over jou wil weten is al in een verder stadium – en jouw tekst moet hem eerst dáár brengen. Dan pas kun je gaan ratelen over hoe goed je bent, als je dat per se wilt. Ook hier geldt: de écht geïnteresseerde heeft best een extra klik over voor die informatie. Zet het dus op een onderpagina.
Nog beter is gewoon al die geweldige eigenschappen van je ombouwen tot voordelen. Dat helpt je meteen om je beter in je lezer te verplaatsen. Je biedt iets, maar waarom? Wat bereikt je lezer ermee?
Dat is waarnaar hij op zoek was. En dat verwoorden levert je lezer een gevoel van herkenning op.