Je schrijft je persbericht natuurlijk met je lezer voor ogen. Althans: dat raad ik je aan. Laat je verkoopgedachte los en probeer je in je lezer te verplaatsen.
Zo heb je veel meer kans dat je nieuws ook daadwerkelijk gelezen wordt. Maar eigenlijk vormen je aanstaande klanten onder de lezers je tweede doelgroep. Voor het zover is, krijg je nog met je eerste doelgroep te maken: de redactie van de krant waaraan jij je persbericht stuurt.
Als je die ene redacteur die jouw mailtje opent niet ráákt met je tekst, zal je hele bericht niet geplaatst worden… en kom je niet eens aan je echte lezers toe.
Een belangrijke manier van communicatie met de redactie is natuurlijk via je begeleidende mailtje. Besteed daar aandacht aan, en geef het een persoonlijk tintje zonder de zakelijkheid te verliezen. Denk ook aan de juiste vorm van je persbericht.
En het belangrijkste: zorg dat jouw persbericht ook geschikt is voor ‘redacteuren met haast’. Check de krant waarin je wilt publiceren, en blijf met jouw stijl zo dicht mogelijk bij de stijl van die krant. Schrijf alsof de redacteur zelf aan het woord is… zo vergroot je de kans dat jouw persbericht geplaatst wordt omdat men het verder niet meer hoeft te bewerken!