Het gebeurt nogal eens dat je persbericht alleen geplaatst kan worden wanneer je óók advertentieruimte in dezelfde krant koopt. Koppelverkoop dus… en dat kan een betrekkelijk goedkope manier zijn om je nieuws onder de aandacht te brengen. Houd wel goed in de gaten dat er wordt gecommuniceerd tussen advertentie-afdeling en redactie… en houd beide afdelingen te vriend. Zo kun je vaak invloed uitoefenen op de plaats van je artikel, of de datum van plaatsing.
Iets om over na te denken: elke redactie is op zoek naar interessant nieuws. Bied jij dat, dan zal men het graag plaatsen en je niet lastig vallen met een verplichte advertentie. In veel gevallen betekent zo’n koppelverkoop-aanbod dus dat je persbericht niet echt boeiend genoeg is.
Lees je tekst dus nog eens over, en probeer je in beide doelgroepen te verplaatsen: de lezer én de redacteur. Kan het beter, scherper, boeiender? Is je aanbod echt de moeite waard? Herschreven maakt je bericht misschien bij een andere krant een betere kans!