Je hebt een websitebezoeker! En je hebt een paar seconden voor hij verdwijnt…
Die bezoeker is vooral een zoeker: hij zoekt antwoord op een vraag, hulp bij een probleem. Hij had veel keus, want je barst van de concurrenten. Met goede SEO (bijvoorbeeld door zoekwoorden), heb je hem tot een lander gemaakt: hij koos jouw pagina, die stond lekker hoog in Google. Wat zonde van al die SEO-moeite (en budget!) als hij dan meteen weer weg is…
Vergis je niet: die lander is nog steeds een zoeker, alleen zoekt hij nu binnen jouw website. Het is nog lang geen klant: hij staat alleen voor je etalage. Het is nu zaak dat-ie je winkel binnenstapt… dat je een lezer van hem maakt.
Pak hem dus meteen in, trek de aandacht. Schrijf één zin: de kop. Kort en krachtig geformuleerd, vet en groot gezet. Laat het desnoods de enige zin op de hele pagina zijn – maar gebruik dan wel alle ruimte die je eigenlijk voor een lap tekst had gereserveerd. Heel Grote Letters dus. Zo komt die zin binnen – en dwingt je bezoeker even tot nadenken. Schiet je raak met die zin, dan leest hij verder. En dat is eigenlijk de enige functie van die zin.
Bedenk dat IETS de aandacht moet trekken in die etalage. Als het je tekst niet is, dan dwaalt de aandacht snel af naar vormgeving, indeling, foto’s… Terwijl jij juist iets belangrijks te vertellen hebt. Zorg dat het gelezen wordt.