Ook in een bestaande site kun je heel veel met de structuur doen. Verplaats je in je nieuwe bezoeker, zijn probleem of vraag. Bedenk hoe hij zo snel mogelijk het antwoord krijgt: zijn er extra klikken nodig, en hoeveel? Ziet hij in één oogopslag waar hij dan moet klikken, of wordt het een speurtocht? Stel jezelf deze vragen, en stel ze nog een keer… bij elke pagina opnieuw. Loop met je bezoeker in gedachten je HELE website door, en noteer alles wat een beetje stroef gaat of eigenlijk raar en … [Lees meer...]
Specifiek rijmt op uniek
Hoe specifieker je bent, hoe beter. Dat geldt voor je webtekst, en voor alle voorstadia en bestanddelen: je doelgroep, je visie en missie, je diensten en producten, je zoekvraag tijdens een netwerkborrel… Specifiek is beperkend. Je biedt slechts enkele producten, aan een kleine groep mensen. Maar… die groep mensen is wél groot genoeg om de klantenkring te vormen voor jou, en meerdere van je concurrenten erbij. Groot zat dus. En die 'slechts enkele producten'… dat maakt het kiezen voor de … [Lees meer...]
Je website is geen kaartenbak!
Denk eens na over het belangrijkste doel van je website. Wil je er vooral klanten mee werven? Zorg dan dat ALLE inhoud dat doel ondersteunt… en minstens even belangrijk: zorg dat er NIETS het bereiken van dat doel tegenwerkt. De meeste websitebezoekers lezen snel en scannend, en vaak met tegenzin. Pas als ze gegrepen worden, lezen ze meer. Een kleine groep leest dan alles. Maar wanneer jij je website ook als een soort interne kaartenbak gebruikt en er alle documenten in plaatst die handig … [Lees meer...]
Webtaal is spreektaal
Grappig verschijnsel: met spreektaal trek je de online lezer het best in je verhaal. Maar net niet de letterlijke spreektaal, compleet met alle uh's en eh's, weetjewels en ik zeg, ik doe even die tekst schrijven. Net als bij veel romans leest het online lekkerder als je de echte schrijftaal vermijdt, en wat mij betreft mag je als copywriter soms rare fratsen uithalen met importwoorden, straattaal en uitroepen… het gaat er immers om de lezer te ráken. Vergeet even die naam Zakelijke tekst… dat … [Lees meer...]
Ken jij de dubbele doelgroep van je persbericht?
Je schrijft je persbericht natuurlijk met je lezer voor ogen. Althans: dat raad ik je aan. Laat je verkoopgedachte los en probeer je in je lezer te verplaatsen. Zo heb je veel meer kans dat je nieuws ook daadwerkelijk gelezen wordt. Maar eigenlijk vormen je aanstaande klanten onder de lezers je tweede doelgroep. Voor het zover is, krijg je nog met je eerste doelgroep te maken: de redactie van de krant waaraan jij je persbericht stuurt. Als je die ene redacteur die jouw mailtje opent niet … [Lees meer...]
Liever grammaticale klunzigheid!
Goeie webtekst heeft weinig te maken met 'geen taalfouten'. En duh, natuurlijk horen die niet in je tekst, anders sluit je de kommaneukers bij voorbaat al uit als klant. Reken erop dat die taalfouten gezien worden en ergernis oproepen… en dat is niet de stemming waarin je jouw lezer wilt brengen. Elke taalfout geeft bovendien een pauze in het leesritme… rot als je de lezer wilt meetrekken in je verhaal. Lees je tekst dus minstens drie keer over, en focus één van die keren speciaal op de … [Lees meer...]
Gooi jij geld weg?
Je bedrijf is geen hobby, en je website moet iets opbrengen. Directe verkoop, langetermijnverkoop, klantrelaties onderhouden, naamsbekendheid… Een goede website is simpelweg te duur – in tijd en geld – om alleen maar als visitekaartje te gelden. En er zijn verbazingwekkend veel visitekaartjes-websites… Neef Piet kan er zo eentje in elkaar knutselen voor je. Dat doet hij al jaren voor de sportclub. En tante José is leuk met taal, dus die mag schrijven. Je Googlet wat leuke foto's bij elkaar en … [Lees meer...]
De puntkomma: da’s géén dubbele punt!
Een puntkomma zit tussen punt en komma in… Je gebruikt hem wanneer je twijfelt tussen die twee. Als een komma een te kleine scheiding geeft, en een punt een te grote – bijvoorbeeld tussen twee zinnen die je echt bij elkaar wilt laten horen. Ook wel in opsommingen, als er al veel komma's staan. Maar nooit, NOOIT als vervanging van de dubbele punt! Kijk ook even bij de links naar handige taalwebsites! … [Lees meer...]
Koppelverkoop van je persbericht?
Het gebeurt nogal eens dat je persbericht alleen geplaatst kan worden wanneer je óók advertentieruimte in dezelfde krant koopt. Koppelverkoop dus… en dat kan een betrekkelijk goedkope manier zijn om je nieuws onder de aandacht te brengen. Houd wel goed in de gaten dat er wordt gecommuniceerd tussen advertentie-afdeling en redactie… en houd beide afdelingen te vriend. Zo kun je vaak invloed uitoefenen op de plaats van je artikel, of de datum van plaatsing. Iets om over na te denken: elke … [Lees meer...]
Persbericht: gratis publiciteit?
Geweldig, als jouw bedrijf op een positieve manier de kranten haalt. Dat betekent immers een berg publiciteit, waar je anders dure advertentieruimte voor moet kopen. Sterker nog: een echt artikeltje wordt veel beter gezien en gelezen dan die advertentie. Maar hoe bereik je dat? Denk even heel simplistisch: de krant brengt de lezers nieuws. Nieuwe, interessante dingen om te lezen, of jouw bedrijf daar nu de hoofdrol in speelt of die orkaan in Verweggistan. Journalisten en redacteuren speuren, … [Lees meer...]