Als je een site laat bouwen waarin je zelf tekst kunt toevoegen, krijg je een site met een CMS. Die hoeft niet meteen online: je kunt de tijd nemen hem rustig te vullen en de resultaten te proeven voor anderen ze kunnen zien. De site kan op 'niet publiceren' gezet worden, of in de ontwikkelomgeving van de websitebouwer geplaatst worden. Wel online, maar met een iets andere url dan de definitieve. Ga zodra je bij je site kunt experimenteren. Plan elke dag tijd in om alle … [Lees meer...]
Tabeltekst
Pakkende beginregels, vet gezette koppen, extra veel witregels of een tussenliggende foto… het is lastig om het resultaat te beoordelen als de tekst gewoon nog op je kladje staat. Ik gebruik zelf bij voorkeur een tabel in Word, met de verhoudingen van de latere website-structuur. Zo kan ik de verschillende vakken gebruiken om ergens een regel heel groot te zetten, kolommen te maken en foto's hun beste plek te geven. En het is ook nog eens handig overzichtelijk bij het definitieve … [Lees meer...]
JIJ of IK?
Net als bij het verschil tussen eigenschappen (van jou of je product) en voordelen (voor je lezer), werkt jouw keuze voor een JIJ- of IK-tekst door op het emotionele niveau. Spreek je lezer aan. Maak een JIJ-tekst. Desnoods een U-tekst. Maar nooit een IK-tekst of een WIJ-tekst: het gaat niet om jou. Wie meer over jou wil weten is al in een verder stadium – en jouw tekst moet hem eerst dáár brengen. Dan pas kun je gaan ratelen over hoe goed je bent, als je dat per se wilt. Ook hier geldt: de … [Lees meer...]
Voordelen en eigenschappen
Wil je opvallen en je klanten écht bereiken? of… Onze begeleiding geeft bewijsbaar betere resultaten bij het leren schrijven van zakelijke teksten. Met een flinke hoeveelheid goed gestructureerde tips, én met onze ervaren persoonlijke begeleiding helpen we je het beter te doen. Voel je het verschil? In het eerste voorbeeld spreek ik je rechtstreeks aan, en benoem ik de voordelen direct. Het tweede voorbeeld is de opsomming van product-eigenschappen. Saai. En vooral: niet waar je op … [Lees meer...]
Je mooiste schrijfgereedschap: je gummetje!
Of je deleteknop. Hoe dan ook: schrappen is belangrijk. Hoe korter je tekst, hoe groter de kans dat-ie pakkend en kernachtig is. Ik ken niemand die kernachtige teksten uit zijn mouw schudt. Het kan dagen, zelf weken kosten om tot die ene geweldige zin te komen… Zelf werk ik het liefst vanuit een document waarop ik alle informatie verzamel die betrekking heeft op de nieuwe webpagina. Zinnen uit het kennismakingsgesprek met de ondernemer, eventuele interviewtjes met personeel, verslagje van … [Lees meer...]
Het staat op de site – en ze lezen niet!
Je website is geen encyclopedie. En ook niet het middel om je salesgesprekken zo kort mogelijk te kunnen houden. Het idee dat je bepaalde informatie niet meer hoeft te geven omdat het op je website staat, slaat nergens op in de praktijk. De meeste bezoekers houden simpelweg niet van weblezen, en beperken dat tot een minimum. Bij klachten schiet je dus ook niks op met je 'het staat toch op de site?'. Je klant is boos, krijgt-ie nou ook nog de schuld? Noem alles wat belangrijk is mondeling, in … [Lees meer...]
Doel van het doel van het doel…
Het doel van een pakkende kop is van de vinder een lezer maken. Een lezer die verder leest en je eerste alinea erbij pakt – je winkel binnenstapt… En je raadt het al: het enige doel van die eerste alinea is de lezer verleiden verder te gaan met de tweede. Het laatste doel is dat-ie doet wat jij wilt. Contact opnemen, of nogmaals voor jouw product kiezen, of je Facebookpagina gaan volgen, of vakbondslid worden. Whatever… Maak hem nieuwsgierig, hebberig, warm. Een website heb je niet voor de … [Lees meer...]
Wat zit er in je kop?
De SEO-specialist antwoordt: de kop, de titel van je eerste tekst, bevat een belangrijk zoekwoord. En daarom gebruiken al jouw concurrenten dat ook – waardoor ze nauwelijks onderscheidend zijn. Als je per se een zoekwoord in je titel wilt: probeer creatief te zijn. Maak een originele kop MET een zoekwoord – iets dat prikkelt, voor mijn part zelfs een heilig huisje omschopt. Over het algemeen: SEO is om van de zoeker een vinder te maken, een lander op je pagina, een passant voor je etalage. … [Lees meer...]
U of jij – hoe dichtbij wil je het?
De doelgroep die zich stoort aan de aanspreekvorm 'jij' is niet zo groot. En krimpend. Kiezen voor 'u' moet dus een bewuste keus zijn. Jammer genoeg wordt het meestal vrij gedachtenloos gebruikt: uit respect, omdat je lezer ouder is, of hoger op de ladder staat qua ontwikkeling of ervaring. Dat laatste is vaak je eigen onzekerheid, al dan niet terecht. Weg ermee: je lezer zoekt je autoriteit. Wat het respect betreft: dat is geen automaatje. Iedereen wil respect, ook de jij-klanten! … [Lees meer...]
Waar is je doelgroepbril?
Daar begint het mee: verplaats je in je eigen doelgroep, als een acteur die zich inleeft in een rol. Wie is jouw gemiddelde aanstaande klant? Man of vrouw, leeftijd, beroep? Hoe ziet ze eruit, hoe denkt ze, wat heeft ze nodig? Wie is er straks heel blij met je product - en van welke dingen houdt ze óók? Hoe specifieker, hoe beter. Als je denkt dat jouw doelgroep gigagroot is (geen handige gedachte trouwens): bedenk wat jouw aanstaande klanten verbindt met elkaar. Wat hebben ze gemeen? Da's de … [Lees meer...]