Misschien wil je alles betekenen voor iedereen. Dat is teveel. Misschien ben je een starter, of een ondernemer in crisis, en ben je blij met elke klant… maar ook dat is geen reden om je tot elke klant te gaan richten. In communicatie werkt het als je de taal spreekt die je doelgroep 'pakt'. En elke doelgroep heeft een eigen taal, al is het soms maar een nuanceverschil. Door je op een te grote groep lezers te richten in je webtekst, ben je gedwongen vaagtaal te gebruiken… Je bent bijna … [Lees meer...]
Net zo uniek als alle anderen
Het woord uniek is zo ongeveer het ergste vaagtaalwoord dat je kunt gebruiken in je communicatie. Wat zegt me dat, als lezer? Uniek??? Ik land als lezer op jouw site, in mijn zoektocht langs honderden concurrenten… wát nou uniek? En als lezer ben ik ook niet achterlijk: ik kan heel goed zelf de conclusie trekken dat iemand iets heel unieks biedt, terwijl ik vergelijk. Als je uniek denkt te zijn, beschrijf je waarin je uniek bent. Waarom. En zo kort mogelijk graag! Op die manier grijp je … [Lees meer...]
Waarom doe je wat je doet?
Jouw Waarom is een belangrijk fundament voor een geslaagde websitetekst. Waarom doe je wat je doet? En waarom doe je dat op die manier? Bij alle webteksten die ik schrijf, zijn die vragen het belangrijkst in het intakegesprek. En zonder de antwoorden erop, kun je best wel een website volschrijven… maar dat wordt dan een site zoals alle andere… vol vaagtaal. Zo'n site levert nauwelijks iets op, omdat je de kans mist je te onderscheiden van je concurrenten. Daarom graven we vandaag ook hier even … [Lees meer...]
Favoriete taalwebsites: je beste spellingscontroleur
Vergeet je spellingscontrole op je pc. Die is vooral handig als je een goede kennis van de regels hebt, én daardoor ook hopeloos omdat wie dat niet heeft op het verkeerde been wordt gezet. Er wordt alleen aangegeven of een woord bestaat… niet of het op deze plaats in de zin correct is. Als je 'm toch gebruikt: NOOIT voor werkwoorden! Voorbeeldje: 'Het gebeurd soms dat…' 'Wat er laatst is gebeurt'. Beide vormen van het werkwoord gebeuren zijn goed. Volgens de spellingscontrole dan, want ze … [Lees meer...]
Ongestelde vraag…
Leuk… stel je lezer maar een vraag. Dat spreekt aan en levert soms ook interactie op. Maar potverdorie, waarom vergeet je dat vraagteken erachter? Let maar eens op hoeveel vragen-zonder-vraagtekens je op websites ziet. En hoe knullig dat staat. Kijk ook even bij de links naar handige taalwebsites! … [Lees meer...]
Aanhalingstekens
Gebruik de dubbele aanhalingstekens alleen voor citaten! Een motto, een hele zin of zelfs een paar zinnen die letterlijk ooit zo gezegd of geschreven zijn. Dat kan dus ook in een weergave van een gesprek zijn (de directe rede), of bij de recensies van klanten op je website. EN VERDER NOOIT. In alle andere gevallen gebruik je enkele aanhalingstekens. Tenzij je erg oenig wilt overkomen natuurlijk. Enkele aanhalingstekens gebruik voor ons doel als je in lopende tekst een nieuw woord wilt … [Lees meer...]
Klemtoonteken
Nederlandse websites barsten van de omgedraaide klemtoontekens. Terwijl er maar één bestaat, en dat zag je net in tweevoud. Met andere woorden: èèn, dè en aanverwante gruwelijkheden zijn FOUT. De verwarring ontstaat door het uitspraakteken: als hulpje bij de juiste uitspraak bestaat dat 'accent grave' wél. Denk aan blèren. Maar dat teken komt zeer zelden voor… denk aan Hè! PS: Ja, hè is iets anders dan hé. En ook die twee worden vaak fout gebruikt. Lees je tekst dus weer even hardop en … [Lees meer...]
De apostrof: wanneer?
De apostrof gebruiken we om ergens een 's' achter te kunnen plakken. Je komt hem tegen bij meervoud (mama's) en bezitsvormen (mama's jas). Maar hou het simpel. Je gebruikt hem zo min mogelijk – alleen om te voorkomen dat de uitspraak van het oorspronkelijke woord verandert. Het helpt om als test hardop te lezen: Mama klinkt als mammaa, terwijl mamas klinkt als mammahs, met een korte a. Daar past dus een apostrof. Maar zo'n uitspraakverandering hoor je niet bij lawine – lawines… of Annie – Annies … [Lees meer...]
Remmende komma’s
Superbelangrijk voor een goedlopende tekst. Plaats gewoon zo min mogelijk komma's, en hou het bij kortere zinnen. Maar... een tekst met alleen enkelvoudige zinnen geeft een 'Jip en Janneke'-effect, dus zorg voor een goede balans. Bedenk dat elke komma je lezer remt, en lees je tekst even hardop. Plaats komma's alleen als ze nodig zijn om de zin te verduidelijken IN GESPROKEN VORM, of als je al lezend een echte pauze maakt. En NOOIT als je een zin in geschreven vorm raar vindt, en een komma … [Lees meer...]
Taalfouten op je website?
Taalfouten in je zakelijke communicatie… natuurlijk niet! En zelfs als het je weinig kan schelen, is het belangrijk rekening te houden met je doelgroep. Tenzij je alleen maar klanten wilt die de taalregels niet kennen… geloof me, de rest ergert zich eraan, stokt in zijn leesritme of beschouwt je als dom of slordig. Die indruk wil je niet maken als je iets te verkopen hebt. Maar al te dogmatisch hoeven we niet te zijn, wat mij betreft. Webtaal ligt behoorlijk dicht tegen spreektaal aan, en … [Lees meer...]