Werkwoordwinkel

Wij geven je woorden die werken

  • schrijftraining
  • schrijftips & trucs
  • copywriting
  • content marketing
  • contact

Pakkend persbericht: let op je structuur!

8 augustus 2014 door Gabriella van der Linden

wwwwwh structuur persberichtDe structuur van je persbericht is superbelangrijk. Natuurlijk wil je dat je bericht geplaatst wordt… maar dat gebeurt pas als de redactie denkt dat het ook gelezen zal worden. Waar moet je op letten?

  1. Een pakkende titel. Die kun je ook voor het laatst bewaren, als je de tekst geschreven hebt. Maar probeer het als experiment eens andersom: bedenk een pakkende kop, en neem die als uitgangspunt.
  2. Eerste alinea. Die wordt in veel kranten vet gezet (check hoe dat in de krant van jouw keuze is). Samen met de titel (kop) van je persbericht hoort de eerste alinea de 5 W’s te bevatten: wie, wat, waar, waarom, wanneer. En één H: Hoe. Dus: voor wie (of door wie) wordt er wat georganiseerd. En waar, waarom, wanneer en hoe vindt dat plaats.
    Dat is heel veel informatie in een klein stukje… en hoewel het een ijzeren regel lijkt, loont het de moeite er soms van af te wijken, met name als je voor weblezers schrijft. ‘Pakkend’ is hier belangrijker dan ‘volledig’… want wie de lezer raakt, krijgt de ruimte om in de rest van het bericht de informatie mee te delen. Maar een goede oefening is het streven naar volledigheid wel. Begin dus met die informatie kort en krachtig op te schrijven: geef de antwoorden op de W-vragen (en die ene H). Let op dat het helder én enthousiasmerend is!
  3. Volgende alinea’s. De details. Omdat je eerste alinea kort en krachtig moet, bewaar je de details voor later. Dus eerst de aandacht van de lezer pakken. Wie geïnteresseerd is geraakt, leest immers wel verder? Deze vervolg-alinea’s zijn ook geschikt om andere informatie te geven: achtergronden, ontstaansgeschiedenis, een citaat van jou of van een klant. De volgorde maakt daarbij minder uit, je mag best creatief denken… maar verplaats je wel in de lezer. Blijft het een logisch en helder verhaaltje?

Wil je meer inspiratie? Lees dan vooral eens andere artikelen in de krant of nieuwssite van jouw keuze en gebruik hun structuur als sjabloon. Vergeet na het schrijven niet alles te controleren op taalfouten, zet je persbericht in de goede vorm en verstuur het!

Categorie: schrijftips & trucs

Recente artikelen

  • Opschepper!
  • Over ons-onzin
  • What’s in it for me?
  • Wie schrijft jouw persbericht?
  • Visie, missie en de hele meuk
  • Verstoppertje spelen – je fantasieteam
  • Kort, vet en groot!
  • Heb jij al je perscontacten op een rijtje?
  • Ben je een IK of een WIJ?
  • Ook een site van neef Piet?
  • Structuur van je site
  • Specifiek rijmt op uniek
  • Je website is geen kaartenbak!
  • Webtaal is spreektaal
  • Ken jij de dubbele doelgroep van je persbericht?
  • Liever grammaticale klunzigheid!
  • Gooi jij geld weg?
  • De puntkomma: da’s géén dubbele punt!
  • Koppelverkoop van je persbericht?
  • Persbericht: gratis publiciteit?

Werkwoordwinkel helpt je aan woorden die werken

Met pakkende copywriting, slimme content marketing-abonnementen en de tips, trucs en training om het zelf te leren. Wil je jouw bedrijf ook zo onder de aandacht brengen? Kom eens praten.

Contactgegevens

Werkwoordwinkel
Zuiderparklaan 313
2574 GB Den Haag
Zuid-Holland, Nederland
06 43063388
KvK: 50831615
info@werkwoordwinkel.nl
werkwoordwinkel.nl

Copyright © 2023 · Werkwoordwinkel: voor woorden die werken