Geweldig, als jouw bedrijf op een positieve manier de kranten haalt. Dat betekent immers een berg publiciteit, waar je anders dure advertentieruimte voor moet kopen. Sterker nog: een echt artikeltje wordt veel beter gezien en gelezen dan die advertentie. Maar hoe bereik je dat?
Denk even heel simplistisch: de krant brengt de lezers nieuws. Nieuwe, interessante dingen om te lezen, of jouw bedrijf daar nu de hoofdrol in speelt of die orkaan in Verweggistan. Journalisten en redacteuren speuren, schrijven en verzamelen tot de krant vol is. Als jij graag wilt dat ze over jou schrijven, zul je ze dat dus moeten laten weten: door ze een persbericht te sturen bijvoorbeeld.
Een persbericht is niets anders dan een krantenartikel-in-de-dop, waarmee je de redacteur verleidt. Misschien wordt jouw persbericht als artikel geplaatst, al dan niet herschreven. Misschien ook niet. Dat hangt vooral samen met het zinnetje hierboven: ‘de krant brengt de lezer nieuws’. Bevat jouw persbericht inderdaad nieuws? Dan maak je een goede kans. Is dat nieuws ook interessant voor de lezer van die bepaalde krant? Weer een stapje dichterbij.
Als je er even over nadenkt, zie je vast dat jouw doel (je bedrijf in de publiciteit brengen) en het doel van de redactie (interessant nieuws selecteren voor de lezer) verschillend zijn. En hoe beter je jezelf in die redacteursrol kunt verplaatsen, hoe groter je de kans op plaatsing maakt.
Gewoon trots zijn op je bedrijf is niet genoeg. Evenmin als te weinig klanten hebben, waardoor je op zoek bent naar wat meer bekendheid. Zelfs de start van jouw bedrijf is niet bijzonder, tenzij je echt opvalt met een uniek product. Je persbericht wordt pas een artikel als het nieuws bevat: een aankondiging voor een bijzonder evenement bijvoorbeeld. Of de grote schoonmaak nadat je pand is afgefikt. Een feestje bij het zoveeljarig bestaan, waar de klanten van mogen meeprofiteren. De publicatie van een boek. Misschien de verhuizing naar een gigagroot pand, met een terugblik naar het allereerste beginnetje honderd jaar geleden.
Als je echt zulk nieuws te melden hebt, is het superbelangrijk dat in een persbericht te gieten. En jammer genoeg wordt dat in de drukte vaak over het hoofd gezien: een gemiste kans. Stuur persuitnodigingen, maak foto’s, noteer de meningen van bezoekers en schrijf een kort en pakkend artikeltje.
Heb je zulk nieuws niet, dan kan het bij sommige kranten helpen om tegelijk advertentieruimte te kopen… met name lokale kranten willen dan nog wel eens overstag gaan en zelfs oninteressante artikelen plaatsen.
In alle andere gevallen is er maar één andere oplossing: heb je geen nieuws, dan máák je nieuws. Dus organiseer een bijzonder feest, nodig een beroemdheid uit, verf desnoods je hele zaak pimpelpaars. Laat een goed doel van jouw succes meeprofiteren, of richt je etalage zo in dat de halve stad uitloopt om dat te kunnen zien. Schrijf een wedstrijd uit met een spectaculaire prijs, of geef dingen weg. Kortom: doe iets nieuwswaardigs, en schrijf dáár dan je persbericht over!