Hoe specifieker je bent, hoe beter. Dat geldt voor je webtekst, en voor alle voorstadia en bestanddelen: je doelgroep, je visie en missie, je diensten en producten, je zoekvraag tijdens een netwerkborrel…
Specifiek is beperkend. Je biedt slechts enkele producten, aan een kleine groep mensen. Maar… die groep mensen is wél groot genoeg om de klantenkring te vormen voor jou, en meerdere van je concurrenten erbij. Groot zat dus. En die ‘slechts enkele producten’… dat maakt het kiezen voor de klant alleen maar makkelijker. Het voelt voor hem alsof jij alleen maar voor de beste oplossing kiest, en je vakmanschap hebt ingezet om precies dat te bieden waar de klant echt mee geholpen is.
Zonder het woord uniek te noemen, zet je jezelf als zodanig neer. Je bent blijkbaar de specialist. En grappig genoeg zijn weblezers in dat opzicht vertrouwend (je mag het ook naïef noemen): wie zo’n kleine, specifieke klantenkring bedient met zo’n specifiek product, kan er blijkbaar van leven. Heeft dus blijkbaar klanten genoeg die daarvoor gaan… dus waarom ik als lezer niet? In elk geval even kijken… dit prikkelt mijn nieuwsgierigheid. En ik wil hoe-dan-ook natuurlijk liever een specialist dan een allrounder!