Werkwoordwinkel

Wij geven je woorden die werken

  • schrijftraining
  • schrijftips & trucs
  • copywriting
  • content marketing
  • contact

Taalfouten op je website?

27 december 2014 door Gabriella van der Linden

Taalfouten op je website?Taalfouten in je zakelijke communicatie… natuurlijk niet! En zelfs als het je weinig kan schelen, is het belangrijk rekening te houden met je doelgroep. Tenzij je alleen maar klanten wilt die de taalregels niet kennen… geloof me, de rest ergert zich eraan, stokt in zijn leesritme of beschouwt je als dom of slordig. Die indruk wil je niet maken als je iets te verkopen hebt.

Maar al te dogmatisch hoeven we niet te zijn, wat mij betreft. Webtaal ligt behoorlijk dicht tegen spreektaal aan, en voor een lekker leesbaar verhaal is taalpurisme vaak overdreven. De lezer van je geprinte tekst kan net wat meer aan, maar ook daar mag je gerust voorzichtig zijn met die vaak al te lange, saaie schrijftaalstijl.

Taalfouten die ik het meest zie op websites:

  1. Ongetwijfeld door de Engelse taal veroorzaakt, waar de meeste samentrekkingen niet samen mogen zijn… Onthoud: in het Nederlands schrijven we samentrekkingen altijd écht samen – geen spatie dus. De manager van een website is een websitemanager. En de strategie van je marketing heet marketingstrategie… nergens een spatie te bekennen! Als jouw samentrekking uitspraaktwijfel oproept, mag je een streepje gebruiken, denk bijvoorbeeld aan website-eigendom: heel wat leesbaarder dan websiteeigendom.
    PS: sommige woorden krijgen een trema bij samentrekking. Check ze op www.woordenlijst.org of leer de regels via http://woordenlijst.org/leidraad.
  2. Blijft lastig, die d’s en t’s. Het is en blijft absoluut noodzakelijk om je tekst driedubbel te checken na het schrijven, want deze foutjes sluipen er ongemerkt in, ook bij taalkanjers die de regels snappen.
    PS: die regels zijn simpel, zonder uitzonderingen, maar meestal niet goed geleerd op de basisschool. Duik er even in en laat je kwartje vallen!
  3. Leestekenfouten (interpunctiefouten). Wat mij betreft concentreer je je op de komma, de apostrof, de puntkomma en het klemtoonteken, want die hebben grote invloed op de leesbaarheid van je tekst. De rest is minder belangrijk voor het succes van je website. Hoe een opsomming er precies volgens de regels hoort uit te zien, of het verbod om ‘zomaar’ een paar zelfstandig naamwoorden met een hoofdletter te schrijven… geen ramp als je de regels overtreedt of creatief met taal en typografie omgaat. Wie het precies wil weten kijkt even op de digischoolwebsite  . Maar kijk eerst die komma’s na!

Kijk ook even bij de links naar handige taalwebsites!

Categorie: schrijftips & trucs

Recente artikelen

  • Opschepper!
  • Over ons-onzin
  • What’s in it for me?
  • Wie schrijft jouw persbericht?
  • Visie, missie en de hele meuk
  • Verstoppertje spelen – je fantasieteam
  • Kort, vet en groot!
  • Heb jij al je perscontacten op een rijtje?
  • Ben je een IK of een WIJ?
  • Ook een site van neef Piet?
  • Structuur van je site
  • Specifiek rijmt op uniek
  • Je website is geen kaartenbak!
  • Webtaal is spreektaal
  • Ken jij de dubbele doelgroep van je persbericht?
  • Liever grammaticale klunzigheid!
  • Gooi jij geld weg?
  • De puntkomma: da’s géén dubbele punt!
  • Koppelverkoop van je persbericht?
  • Persbericht: gratis publiciteit?

Werkwoordwinkel helpt je aan woorden die werken

Met pakkende copywriting, slimme content marketing-abonnementen en de tips, trucs en training om het zelf te leren. Wil je jouw bedrijf ook zo onder de aandacht brengen? Kom eens praten.

Contactgegevens

Werkwoordwinkel
Zuiderparklaan 313
2574 GB Den Haag
Zuid-Holland, Nederland
06 43063388
KvK: 50831615
info@werkwoordwinkel.nl
werkwoordwinkel.nl

Copyright © 2023 · Werkwoordwinkel: voor woorden die werken