Er is weinig saaiers dan webpagina’s met de visie en de missie van het bedrijf. Installeer Google Analystics, en bekijk hoe weinig bezoekers die pagina bekijken. Bekijk ook of ze daarna wegklikken uit je site, of geïntrigeerd de rest bekijken of zelfs (jippie!) het contactformulier invullen… Juist. Meestal gebeurt het laatste niet.
En dat verbaast me niet.
Je visie is er voor JOU. Je missie ook. Voor je lezer, je aanstaande klant zijn ze heel erg belangrijk, maar dan moeten ze wel superaansprekend zijn. En superkort, zodat ze zonder oefenen te onthouden zijn… en door te vertellen. Geen weblezer worstelt eeen A4-tje aan visie/missie-vaagheden door: het interesseert hem niet.
De meeste visies en missies zijn een poging om je eigen innerlijke beweegredenen zo volledig mogelijk te omschrijven. En daarmee worden ze vrijwel onleesbaar voor de buitenstaander.
Weglaten dan maar? Bekijk op YouTube eens wat inspirerende taal van Simon Sinek, en je ziet dat jouw WHY voor je klant wel degelijk heel erg belangrijk is. Er zit niets anders op dan leren jouw visie en missie heel erg compact te leren formuleren. Breng het tot de essentie terug, en je hebt er de komende jaren heel veel plezier van:
- het vormt de basis van je uitstraling en communicatie
- het vormt een heel belangrijk zinnetje in mondeling netwerken
Kom tot de kern. In hooguit drie zinnen. De rest is alleen maar voorstadium om daar te komen. Lukt je dat niet? Stel die webpagina met je visie en missie dan nog even uit, en ga oefenen.