De SEO-specialist antwoordt: de kop, de titel van je eerste tekst, bevat een belangrijk zoekwoord.
En daarom gebruiken al jouw concurrenten dat ook – waardoor ze nauwelijks onderscheidend zijn. Als je per se een zoekwoord in je titel wilt: probeer creatief te zijn. Maak een originele kop MET een zoekwoord – iets dat prikkelt, voor mijn part zelfs een heilig huisje omschopt.
Over het algemeen: SEO is om van de zoeker een vinder te maken, een lander op je pagina, een passant voor je etalage. Meteen daarna neemt de pakkende tekst het over, en maak je er een lezer van. Heel vaak lukt dat niet met het zoekwoord – en da’s geen probleem. SEO is méér dan zoekwoorden. Je kunt prima compenseren – en gewoon bovenaan Google komen ZONDER zoekwoord in de kop.
Maar wat is dan een pakkende kop?
Ga uit van je ideale klant. Wat vindt deze pakkend, denk je? Wat zoekt-ie? Hij heeft een vraag, of een probleem. Geef het antwoord, of benoem de vraag – zorg dat hij herkenning voelt: JIJ begrijpt hem!