Werkwoordwinkel

Wij geven je woorden die werken

  • schrijftraining
  • schrijftips & trucs
  • copywriting
  • content marketing
  • contact

Webtaal is spreektaal

26 mei 2015 door Gabriella van der Linden

spreektaal
Grappig verschijnsel: met spreektaal trek je de online lezer het best in je verhaal. Maar net niet de letterlijke spreektaal, compleet met alle uh’s en eh’s, weetjewels en ik zeg, ik doe even die tekst schrijven. Net als bij veel romans leest het online lekkerder als je de echte schrijftaal vermijdt, en wat mij betreft mag je als copywriter soms rare fratsen uithalen met importwoorden, straattaal en uitroepen… het gaat er immers om de lezer te ráken.

Vergeet even die naam Zakelijke tekst… dat geeft meteen al een afstandelijk, zakelijk gevoel. Net als het woord Bedrijfscorrespondentie. Dat soort dingen smeken om schrijftaal, maar voor online lezen en verkoopteksten is dat veel te saai. En vaag… en lastig… Bij schrijftaal maakt de gevorderde taalbeheerser immers graag gebruik van samentrekkingen, (haakjes) en tussenzinnen. Dat remt.

Leun daarom maar liever voor online schrijfwerk meer tegen spreektaal aan. Volgens mij ‘hoort’ je lezer de gelezen woorden namelijk hardop in z’n hoofd. Simpel testje: schrijf je tekst, en lees hem voor. Zo merk je snel wat natuurlijk klinkt, en wat fronsende wenkbrauwen veroorzaakt. Je merkt dat die woorden tussen haakjes niet goed over te brengen zijn, en dat woorden als ‘hetgeen’, ‘mits’ en ‘echter’ gekunsteld klinken.

PS: Hoe informeel die spreektaal ook klinkt… taalfouten horen er niet in!

Categorie: schrijftips & trucs

Recente artikelen

  • Opschepper!
  • Over ons-onzin
  • What’s in it for me?
  • Wie schrijft jouw persbericht?
  • Visie, missie en de hele meuk
  • Verstoppertje spelen – je fantasieteam
  • Kort, vet en groot!
  • Heb jij al je perscontacten op een rijtje?
  • Ben je een IK of een WIJ?
  • Ook een site van neef Piet?
  • Structuur van je site
  • Specifiek rijmt op uniek
  • Je website is geen kaartenbak!
  • Webtaal is spreektaal
  • Ken jij de dubbele doelgroep van je persbericht?
  • Liever grammaticale klunzigheid!
  • Gooi jij geld weg?
  • De puntkomma: da’s géén dubbele punt!
  • Koppelverkoop van je persbericht?
  • Persbericht: gratis publiciteit?

Werkwoordwinkel helpt je aan woorden die werken

Met pakkende copywriting, slimme content marketing-abonnementen en de tips, trucs en training om het zelf te leren. Wil je jouw bedrijf ook zo onder de aandacht brengen? Kom eens praten.

Contactgegevens

Werkwoordwinkel
Zuiderparklaan 313
2574 GB Den Haag
Zuid-Holland, Nederland
06 43063388
KvK: 50831615
info@werkwoordwinkel.nl
werkwoordwinkel.nl

Copyright © 2023 · Werkwoordwinkel: voor woorden die werken