Werkwoordwinkel

Wij geven je woorden die werken

  • schrijftraining
  • schrijftips & trucs
  • copywriting
  • content marketing
  • contact

Wie schrijft jouw persbericht?

31 juli 2015 door Gabriella van der Linden

hoedje van papier, persberichtNatuurlijk schrijf jij zelf je persbericht, of je besteedt het uit. Maar voor de lezer van de krant mag dat niet zichtbaar zijn. Voor je lezer is het immers geen persbericht, maar een artikel. Geschreven door een journalist of redacteur. Als jij dat effect kunt bereiken heb je voordeel van de gedachte ‘het staat in de krant, dus is het waar’.

Dat betekent iets heel belangrijks: je moet je in de schrijfstijl van de redactie verplaatsen.

‘Wij openen onze nieuwe zaak op 3 november’…

Dat werkt dus niet, daarmee ziet jouw persbericht eruit als een advertentie. Beter is:

‘De enthousiaste ondernemers openen hun nieuwe zaak op 3 november’.

Door je goed aan deze regels te houden, blijf je vanzelf al uit de buurt van reclametaal of opschepperij… en dat werkt stukken beter voor de lezer. Hoe objectiever het lijkt, hoe geloofwaardiger het overkomt!

Hoe kom je achter de schrijfstijl van de redactie? Door te lezen. Koop een krant, zoek de site op en bestudeer de toon en de stijl. Hoe beter jouw bericht daarop aansluit, hoe groter de kans dat men het via simpel knippen en plakken plaatst…

Categorie: schrijftips & trucs

Recente artikelen

  • Opschepper!
  • Over ons-onzin
  • What’s in it for me?
  • Wie schrijft jouw persbericht?
  • Visie, missie en de hele meuk
  • Verstoppertje spelen – je fantasieteam
  • Kort, vet en groot!
  • Heb jij al je perscontacten op een rijtje?
  • Ben je een IK of een WIJ?
  • Ook een site van neef Piet?
  • Structuur van je site
  • Specifiek rijmt op uniek
  • Je website is geen kaartenbak!
  • Webtaal is spreektaal
  • Ken jij de dubbele doelgroep van je persbericht?
  • Liever grammaticale klunzigheid!
  • Gooi jij geld weg?
  • De puntkomma: da’s géén dubbele punt!
  • Koppelverkoop van je persbericht?
  • Persbericht: gratis publiciteit?

Werkwoordwinkel helpt je aan woorden die werken

Met pakkende copywriting, slimme content marketing-abonnementen en de tips, trucs en training om het zelf te leren. Wil je jouw bedrijf ook zo onder de aandacht brengen? Kom eens praten.

Contactgegevens

Werkwoordwinkel
Zuiderparklaan 313
2574 GB Den Haag
Zuid-Holland, Nederland
06 43063388
KvK: 50831615
info@werkwoordwinkel.nl
werkwoordwinkel.nl

Copyright © 2023 · Werkwoordwinkel: voor woorden die werken