Natuurlijk schrijf jij zelf je persbericht, of je besteedt het uit. Maar voor de lezer van de krant mag dat niet zichtbaar zijn. Voor je lezer is het immers geen persbericht, maar een artikel. Geschreven door een journalist of redacteur. Als jij dat effect kunt bereiken heb je voordeel van de gedachte ‘het staat in de krant, dus is het waar’.
Dat betekent iets heel belangrijks: je moet je in de schrijfstijl van de redactie verplaatsen.
‘Wij openen onze nieuwe zaak op 3 november’…
Dat werkt dus niet, daarmee ziet jouw persbericht eruit als een advertentie. Beter is:
‘De enthousiaste ondernemers openen hun nieuwe zaak op 3 november’.
Door je goed aan deze regels te houden, blijf je vanzelf al uit de buurt van reclametaal of opschepperij… en dat werkt stukken beter voor de lezer. Hoe objectiever het lijkt, hoe geloofwaardiger het overkomt!
Hoe kom je achter de schrijfstijl van de redactie? Door te lezen. Koop een krant, zoek de site op en bestudeer de toon en de stijl. Hoe beter jouw bericht daarop aansluit, hoe groter de kans dat men het via simpel knippen en plakken plaatst…